Hovkapellet hem » Efterslag
Efterslag är sexiga
De är fantastiska. Underbara. Urhäftiga. Till synes så små och obetydliga men ändå så helt avgörande för om det ska svänga eller inte. Att jag säger det har inget att göra med att vi hornister i väldigt hög grad är inblandade i efterslagandet. Vi, altfioler och andrafioler. Det hade jag tyckt även om jag spelade bas. Det är bara på tiden att det blir sagt.
Ettor (basarnas jobb) är inte på något sätt ointressanta, men de behöver efterslagen för att definieras. Ja, i ärlighetens namn är det väl tvärtom också. De behöver varandra. Symbios.
Men ettor möts inte av samma raljerande som efterslag. – ”Det är väl inget att spela, bara lite efterslag”. Vad är det för okunnigt nonsens?
Som nu i Läderlappen. Vad vore Strauss utan efterslag? Eller Verdi eller Rossini? Med häng, utan häng, Wienerisch eller raka. När de hamnar rätt är det bara helt fantastiskt rätt. En konst inom konsten.
Ja, detta var dagens världsomstörtande fundering.
(för er som känner att ni inte har totalkoll på vad efterslag är, så är det pa-pa i um-pa-pa)
Kategorier: musikerlivet, orkestern
Viktiga – definitivt JA
sexiga – nja…skulle inte tro det, eller rättare sagt lika sexiga som när Mona Sahlin påstod att ”det är sexigt att betala skatt!”…..
Håller med dig Mia om det där med efterslag. Vad skulle musik vara om inte kompet funkade?
Är man som jag uppväxt i blåsmusikträsket och faktiskt fortfarande tycker det är kul att spela sextett (riktig sextett alltså med kornetter, tenorer ,horn och tuba) så inser man vikten av för och efterslag. Man får lite ståpäls när man hör ett helt accord i efterslagen! Då är det ingen konst att lägga lite melodi och andra oviktiga krusiduller på toppen.
Stå på dig med efterslagen de kan aldrig bli för starka!
Vi ses och hälsa Anders!
Tubapower
Äntyligen någon som står upp för efterslagen . musikens nerv!. Det går väl an att spela första fiol. Menplatt skulle den falla till marken om det inte fanns en stuns i kompet.
Nu blev jag lycklig!